ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

sesuatu di antara waktu


16 Ogos 2007
2.30 pagi
Pusat Asasi UIA

koff, koff koff... hening pagi itu dikejutkan dengan gempita batukku. sakitnya bagaikan tekak ini ditoreh pisau tajam. Sesekali tangan menyeka air mata menahan kesakitan. Ya Allah, betapa besar ujian yang kau pikulkan ke atasku. sesekali aku berhenti seketika. Gagal menyiapkan tugasan yang diberi. aku memicit-micit kepala.

"boleh tahan tak, Halim?" Irman menyoal. Bunyi prihatin di nada suaranya.
"Tak pe, teruskan kerja kau" aku menjawab pertanyaan yang terdiam seketika. Apalah sangat yang mampu dilakukan rafikku itu. sedangkan dia juga harus menyiapkan tugasan yang diberi. Kadangkala, terbit rasa cemburu di hati. Melihat gerak tangannya memainkan warna dan berus. Sangat teliti dan tiada cacat cela. Aku cuba membandingkan dengan lukisan ku yang separuh siap. Sangat comot. Ketika aku memegang berus sahaja, batukku berkumandang, mencacatkan sebahagian dari lukisanku, merencatkan kerjaku. Kegusaran menerpa ke muka. Bagaimana keputusan aku nanti, dengan hasil yang tidak kemas, warna yang tidak rata.

"sabarlah, Halim. Kau kan batuk. Kau dah buat yang terbaik. Biarlah bagaimana sekalipun hasil kau, kau kena teruskan. Presentation hari ni." Suara sahabatku itu hadir dengan membawa segenggam harapan. Walaupun kata-katanya tidaklah seberapa, tetapi dapatku rasakan secicip keikhlasannya di situ. Benar, aku mesti teruskan. Meskipun batukku bermula semenjak bulan enam lagi, sehingga kini tiada tanda-tanda akan sembuh. Biar berbotol-botol ubat aku makan, aku tetap yakin selagi Allah ingin aku merasakan kesakitan, aku harus menerima. dan tidak sepatutnya aku anggap ianya sebagai halangan.

Koff,koff,koff... air mata membening di kelopak. Tanganku terketar-ketar menggerakkan berus. 'apalah sangat kesakitan dan penderitaan aku jika ingin dibandingkan dengan penderitaan Nabi'. Monolog aku berunsurkan motivasi, motivasi untuk diri sendiri. Aku meletakkan sedikit warna hitam di atas lukisanku. Tugasan kali ini benar-benar menuntut kesabarn. Warna hitam dan putih serta kombinasi antara keduanya menghiasi lukisanku yang tidak seberapa. Dengan tema al-ilm' atau 'knowledge' warna-warna yang ku tancapkan di atas lukisan seharus kelihatan bezanya. Sambil tanganku sudahkan corak-corak terakhir, kotak mindaku berputar melayarkan bahtera keinsafan. Memang adakalanya orang melihat aku ketawa. dan adakalanya aku gembira. Juga kadangkala aku berduka. Tetapi manusia tidak tahu bahawa dunia ini bukanlah satu warna. Samada hitam ataupun putih, Justeru ketika aku ketawa, hati aku menahan derita kesakitan. Apabila aku mendiamkan diri, orang menganggap aku berduka. Tetapi aku memikirkan diri aku di hadapan Pencipta. Benarlah, sahabat. Duniaku yang kau rasakan satu warna, bukanlah satu warna. Moga Allah mengampunkan dosa ku atas kedangkalan dan kelemahan diri memikul bebanan-Nya.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template