ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

jalan menuju taubat















Perjanjian kita sebagai hamba dan khalifah sudah termaktub ketika di louh mahfuz dan pernah terpateri ketika kita di alam rahim. Sebaik sahaja kita melihat dunia, peranan itu sudah mula terabai. Sedikit demi sedikit ianya terhakis. Bahkan sehingga satu peringkat kita melupakan perjanjian tersebut. Berdasarkan mafhum surah ini, apakah cukup berani untuk kita menafikan peranan tersebut?


Dan sememangnya dalam tempoh kehidupan kita betapa banyak dosa yang kita lakukan sama ada dosa kecil mahupun dosa besar. Penyelesaiannya mohonlah keampunan dari Tuhan. Mudahkan? Tetapi, bagaimana pula apabila kita melakukan dosa, kemudian kita bertaubat, dan kemudian kita kembali melakukan dosa. Tidak hairanlah ada yang beranggapan tidak mahu bertaubat kerana merasakan belum bersedia atau takut akan kembali kepada dosa. Sayangnya definisi taubat bagi kita semudah memohon keampunan dari Allah. Bibir mampu mengungkap doa, sayangnya hati tidak terikut sama. Itulah kelemahan kita sebagai manusia.


(klik di sini)

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template