ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

MUKHSIN


Bicara tentang mukhsin, sebuah filem arahan Yasmin Ahmad cukup membuatkan sesiapa sahaja tertarik dengan promosi dan iklan-iklan yang tidak henti-henti. Namun terdetik di hati penulis, selepas Gubra, Sepet dan kini Mukhsin, hakikatnya mempunyai signifikan yang perlu kita ambil tahu. Dalam ruangan akhbar mingguan, ada memberi peluang Yasmin menyuarakan pendapatnya yang tidak setuju jika dikatakan filemnya menggalakkan percintaan zaman kanak-kanak yang bagi pendapat penulis meniti usia di awal remaja. Bahkan Yasmin turut menekankan tentang realiti masyarakat kampung yang ingin dibawanya. Iaitu kisah realiti cinta pertama zaman kanak-kanak bertepatan dengan tema 'everyone has a firstlove story to tell'

Pada pendapat penulis, mudah betul sebuah filem dikaburi mesejnya hanya dengan tema di awal filem. Adakah cukup dengan gambaran suasana kampung, berbasikal, berkain sarung dan berbaju kurung boleh dikatakan ini adalah filem realiti masyarakat timur? Benarkah masyarakat kampung atau timur membenarkan anak gadis dan anak lelaki mereka keluar berdua-duaan?

Jika ditanya warga emas kini, masyarakat timur amatlah menekankan tentang pergaulan anak gadis dan anak lelaki mereka. Lantaran itu, alasan yang mengatakan filem ini menyingkap realiti masyarakat timur adalah tidak benar sama sekali. Ditambah pula dengan fragmen-fragmen dalam akhbar dan majalah, boleh jadi sebuah filem ini mampu membentuk wahana kebobrokan akhlak remaja.

Apalah ertinya berpuluh-puluh anugerah yang dimiliki, andainya sebuah filem menjadi satu method kepada masyarakat terutamanya yang berfikiran jumud dan konservatif agar mengadaptasikan kisah tersebut ke dalam realiti. Jangan terkejut sekiranya kanak-kanak kampung atau pedalaman juga sudah pandai menyalakan api cinta dalam diri mereka.

Tuntasnya, penulis merasakan, perlunya ketahanan diri dalam individu dan kepekaan terhadap hendonisme-hendonisme yang wujud sebagai satu benteng dari terhakisnya iman dan akidah.

1 comments:

kak sue said...

halim, it's great to see u writing those atricles.b yourself - the true u n don't change. Keep it up!

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template