ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

sains, seni dan falsafah


















Sudah sekian lama maudhu’ ini berlegar-legar di ruang percaturan minda. Namun, tanpa kefahaman jitu, artikel ini tidak terlayang dalam ruangan maya. Dan, setelah melepasi semester pertama, mengenali dunia senibina, bergelumang dengan lukisan-lukisan, sebahagian dari maksud Senibina rekabentuk alam sekitar ini mula terungkai. Biar hanya menyentuh permukaan, dan sedikit menyelami tentang hibrah (pengalaman) insan yang disibukkan Allah dengan cara hidup yang berbeda, keberanian untuk berkongsi tentang apa itu sains, seni dan perkaitannya dengan falsafah mula membibit.

(klik di sini)

4 comments:

EnhafF WajDi said...

wah..tak sangka ek, bidnag senibina ni se detail camni..patutle org ckp student snibina hidup ngn dunia sndiri
hehehe

halim qittun said...

ni bru sket..xtau le cabaran pe yg akan tempuh lagi..sebenarnya mana2 bidang pun sama je..
yg penting sejauh mana kite optimis dngan pilihan kita

Dean said...

hmm..betul tu lim,memane ilmu pun sme sbnrnye.hatta ilmu agama sndri.kite mengaku bhwe kite ni muslim,tpi berapa ramai je dri kalangan kite yg faham dan ambil kire hukum hakam agama kite dlm bidang fiqh,aqidah dan sbgnya..

bila ada masalah,maka org yg pernah menyelusuri bidang agama menjadi sasaran.ni kelemahan umat islam kini,sbb tu makin lama umat islam makin kehausan ilmu dan pegangam.natijahnya,mudah terpengaruh.then,disalahkan org agama,atas alasan x turun padang utk kongsi ilmu agama dan sbgnya..dengkel sungguh..

ini realiti malaysia kini, jentera akademik rata2nya menuju kpd mercu ketinggian title,bukn penguasaan ilmu dan amal.

ingin sedarkan org?bukn perkara mudah.kite hnye boleh mendorong,keinsafan akan terbit bila Allah lontarkannya di hati2 insan.maka akn muncul hidayah Allah,terus memandu dan menyorong ke arah yg benar..

walau skop halim menumpu kpd bidng seni dan falsafah,maka jgn dlupa,seni dan falsafah asasnya muncul dri pegangan.pegangan inilah yg ditakrifkan sbg i'tiqad.andai kite perasan.lontarkan pandangan pada seni rekaan masjid,di tempat imam.di situ ada corak berbentuk sarang lebah.rekaan ini hnya boleh didapati dlm seni rekaan islam.krn apa?krn pengukirnya berpegang kpd i'tiqad yg satu.asas yg dipetik dri Kalam Allah (Quran) dan diterjemah dlm seni dan falsafah manusiawi.lebah hnya ada 1 queen,dan bakinya adalah pekerja.Queen itu diistilahkn sbg yg ketua makanya ia adalah Allah.yg lain2 pula adalah pekerja makanya mereka ialah hamba.hamba Allah bkerja seharian,siang dan malam sekadar memenuhkan hasrat Ilahinya iaitu beribadah kpd Allah.

proses penterjemahan seni dan falsafah dari pegangan,sbb itu..seni dan falsafah dianggap suci dan kudus.jgn dianggap remeh mahupun temeh.segala sesuatu ada nilainya.maka,inilah nilai seni dan falsafah.moga kite terpandu dgn pegangan yg benar dan istiqomah dlm menterjemahkan seni dan falsafah dlm medan kehidupan kite seharian..

p/s:sori lim, tertaip panjang plak..tetibe terpacul idea di hujung taipan jari.merci beaucoup (time kasih bebanyak)..

halim qittun said...

trima kasih ats pdagan faru..
memang btol, stiap bidang yg kite amek, kite sndiri kaitkan dgn Pcipta..lg pulak Islam dlu maju kerana tdk mmisahkan agama dlm khiidupan, sedangkan kristian mju sebb pisahkan agama dari khidupan. lebih2 lg ada mslh dlm institusi agama mereka..
yg sedihnya, kite skang ni terkejar2 mniru kemajuan barat yg hakikatnya xpernah pasti slama mne leh bertahan sedangakn kmajuan dan kgemilangan Islam lebih 500 tahun xpulak kite kaji

tu x sedih sgt, yg sdih plak, dlm dok kite mmperbaiki umat Islam, rata2 umat Islam kite sbuk mcari ksalahan dan ksesatan ibnu sina, ibnu khaldun

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template