ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

taklifan bukan kemuliaan

Abdul Rahman Ibnu Samurah berkata:” Nabi SAW berkata kepada ku:”Hai Abdul Rahman Ibnu Samurah, janganlah engkau meminta diangkat menjadi penguasa di suatu wilayah. Kerana jika yang demikian diberikan kepada engkau lantaran permintaan, nescaya engkau dibiarkan, tidak diberi pertolongan. Tetapi jika diberikan kepada engkau bukan kerana engkau memintanya, nescaya engkau diberi pertolongan.”

bukhari dan Muslim

Berdasarkan dalil di atas, seharusnya kita jadikan hadis tersebut pengajaran besar dalam kehidupan memandangkan fenomena kini jawatan atau taklifan dilihat sebagai satu kepentingan dan kuasa perubah yang paling ampuh. Tidak hairanlah politikus -politikus masa kini khususnya lebih menumpukan soal peralihan kuasa dan yang paling malang lagi ada yang masih berharap dapat memegang pucuk pimpinan dengan lebih lama. Tidakkah mereka bimbang andai dipertanggungjawabkan dengan sesuatu yang tidak dapat dikerjakan? Apakah yang akan dijawab di hadapan Raja sekalian raja sekiranya amanah gagal dilaksanakan?

(klik di sini)

2 comments:

emir.abu.khalil said...

ringkas dan padat.. bermanfaat.. hehe~ tiada komen panjang.

halim qittun said...

artikel ni utk peringatan diri sndiri..lepas je terima taklifan dalam jabatan. semoga Allah membantu memudahkan

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template