ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

kolaborasi Indonesia dan Israel??

Ada satu isu sejagat yang perlu umat Islam khususnya membincangkan. Dalam orang kita sibuk berkhilaf tentang perlunya atau tidak mengintip orang buat maksiat, jiran kita pula menjalinkan hubungan dengan musuh nombor satu negara Islam, israel. Pertemuan sulit di antara duta Israel Dan Gillerman dengan duta Indonesia Rezlan Ishar Jenie di Bilik Indonesia, New York perlu dipandang serius. Hal ini kerana, Indonesia merupakan salah sebuah negara yang mempunyai penduduk Islam paling ramai di dunia dan berjiran dengan Malaysia serta banyak menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara kita. Apa yang bakal berlaku ke atas negara-negara Islam asia tenggara akan terkena tempiasnya pada kita.
Pertemuan itu merupakan pertemuan pertama dalam sejarah Indonesia yang tidak pernah menjalinkan hubungan diplomatik dengan Israel. Bahkan, apa yang lebih mengecewakan lagi pertemuan secara sulit itu juga mengesahkan Indonesia sebagai salah satu ahli dalam persatuan yang dipegang oleh israel. Kita perlu merasa bimbang dengan perkara ini kerana, pertemuan tersebut secara tidak langsung membuka peluang yang besar Israel untuk mengawal negara-negara asia tenggara khususnya negara Islam. Adakah kita ingin lihat penderitaan yang berlaku di Lebanon, Palestin, Afghanistan, Iran, Chechnya, Iraq dan lain-lain berlaku di negara kita. Sediakah kita mengalirkan air mata darah sebagimana yang ditumpahkan oleh anak-anak Palestin. Kita tidak mempunyai ruhul Islam sekuat mereka.
Bertitik tolak dari perkara tersebut, kita perlu sentiasa bersedia dalam semua aspek. Penindasan ke atas umat Islam semakin menjadi-jadi. Dan yang lebih parah lagi, negara Islam sendiri tiada kesatuan dan bersikap seperti lembu dicucuk hidung. Sepertimana yang telah dilakukan oleh duta dari Qatar, Nassir Abdoulaziz Al-naseer yang bersetuju PBB mengadakan sekatan ke atas Republik Islam Iran. Sudah tentu lebih mendukacitakan apabila Indonesia menjadi negara kedua yang turut mengundi mengadakan sekatan ke atas Iran. Betapa mudah negara Islam dibeli, sedangkan Iran merupakan negara Islam yang berfikiran tegas dan bersuara lantang dalam memperjuangkan suara Islam. Iran juga merupakan negara Islam yang marjoriti penduduknya adalah saudara seakidah kita.
Tuntasnya di sini, negara Islam diancam kuasa besar dan didalangi oleh Islam itu sendiri. Apabila dicabut Allah nikmat iman dan Islam, daging saudara sendiri juga sanggup diberi untuk diratah. Demi harga sebuah jaminan keselamatan, propaganda sesat menjadi tiket dan ukuran.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template