ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

UIAM berubah???
























Setelah sekian lama laman sesawangku terbiar tanpa sebarang perkongsian, idea kini datang menerpa. Mungkin ianya bukanlah isu yang penting, tetapi sekadar cetusan rasa yang perlu dikongsi bersama. Sebenarnya, saya tidak menggemari penulisan yang dibuat secara tergesa-gesa, tetapi melihat pada laman wadah penjana minda yang semakin sepi, biarlah isu ini dibangkit semula. Umum tentu tahu tentang penukaran jubah konvokesyen yang berlaku di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Respon kali pertama diterima dalam kalangan sahabat-sahabat, ada di antara mereka yang suka akan perubahan tersebut. kata mereka impian ingin melambung topi graduasi atau mortar board akan termakbul. Ada juga yang berpendapat, perubahan itu bagus kerana bagi mereka jubah graduasasi UIAM selama ini kelihatan seperti Majlis penganugerahan Diploma atau pensijilan di Politeknik sahaja. Bagaimanapun, sebahagian besar warga UIAM terutamanya para pelajar tidak bersetuju dengan perubahan drastikyang berlaku rentetan dari perlantikan Presiden UIAM yang baru selepas Sanusi Junid.

Secara peribadinya, saya juga tidak merasa setuju akan hal ini. Pemakaian songkok dan tudung yang dililit jaluran emas dipadankan jubah berwarna hijau taburan lambang UIA yang seakan bunga-bunga secara signifikannya mempunya maksud dan identiti tersendiri. Mungkin ada sedikit persamaan dengan Politeknik dan juga peringkat diploma, namun pemakain sebegitu sebenarnya terlalu sinonim dengan UIAM. Bahkan ada ynag memilih UIAM antaranya kerana pemakaian jubah konvokesyen yang unik. Kenapa unik? kerana pemakaian tudung atau songkok tidak terhad kepada penuntut beragama Islam sahaja. Keseragaman ini melihatkan bahawa penuntu yang berjaya menamatkan pengajian sehingga bergelar graduan benar-benar memilih dasar yang digunapakai UIAM tanpa merasakan diskriminasi terhadap agama-agama lain. Meskipun pernah berlaku satu ketika dahulu, beberapa penuntut UIAM yang bukan beragama Islam memohon agar diberi kebebasan tidak memakai tudung. Tetapi atas dasar prinsip UIA, selagi mereka bergelar penuntut UIAM, mereka harus mematuhi syarat dan dasar yang ditetapkan. Sekiranya tidak, mengapa memilih UIAM?

Apa pula kesudahannya sekiranya pemakaian jubah baru dan topi telah ditetapkan di UIAM, bagaimana pula dengan pelajar wanita bukan beragama Islam? Adakah mereka diberi kebebasan tidak memakai tudung pula? dan apa yang membezakan UIAM dengan Universiti lain dalam hari penuh bersejarah itu nanti? Saya berharap, perubahan ini mendapat perhatian dan pertimbangan semua pihak terutamanya yang memperjuangkan Taman Ilmu dan Budi ini.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template