ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

santapan rohani



keajaiban alQuran...




Wahyu yang diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad saw membuktikan bahawa perlunya manusia dan ummat akhir zaman kepada sebuah panduan. Alangkan kita hidup di sesebuah negara juga terikat dengan perlembagaan dan perundangan yang termaktub, maka samalah halnya dengan alQuran, bahkan lebih lagi kerana alQuran jua menjadi wasilah penghubung cinta kita terhadap Allah. Tidak pernah berubah hatta satu huruf atau titik sekali pun dan akan terus dipelihara Allah sehingga hari kiamat. Itulah sebahagian dari keajaiban alQuran. Membacanya tidak pernah mengundang bosan sebagaimana kita membaca buku-buku lain.


Kebesarannya dikagumi, ditakjubi, bahasanya mudah tetapi indah. Susunan ayatnya bukan syair, bukan sajak dan bukan jua gurindam. Kalam Allah terus dimuliakan biar berbagai cubaan untuk memusnahkan atau menyalin semula, namun melakar kegagalan. Bukan juga novel dan cerpen. Ada cerita membawa berita, bukan falsafah ada falsafah, ada hukum, ada panduan, ada perintah, ada tegahan, ada hiburan penenang atma, ada peringatan, dalam cerita tersisip hukum, dalam hukum ada cerita, ada perbandingan dan ada perumpamaan.


Di dalamnya menyingkap segala tirai rahsia, akhiratnya, dunianya, jasmani, rohani, mukmin, kafir, munafik, watak-watak manusia, malaikat dan jin ternukil di dalamnya. Peristiwa yang telah berlaku dan akan berlaku, ramalannya terjadi, janjinya dipatri, ilmu di dalam ilmu, Hikmah di dalam hikmah. Bahasanya mudah tetapi sukar ditiru. Menatapinya menguatkan iman, mengubat hati menajam mental. Petunjuknya bawa kedamaian, perlindungan, keharmonian..menongkah arus dunia tanpa terubah rasa zouqnya.


Mengamalkannya melahirkan tamadun dan kebudayaan, menghayatinya mengundang kecintaan Tuhan. Bahasanya, susunannya, isinya dikagumi oleh pakar bahasa, ditakjubi oleh para sasterawan, dianggap ajaib oleh filosot. Menceduk mutiaranya tidak habis-habis, tidak dapat diubah dan ditambah. Telah terbukti dicuba musuh, Dikesan jua akhirnya. Itulah pusaka abadi MUKJIZAT Nabi Muhammad saw, saiyidul anbiya' wal mursalin wa khatimun Nabiyyin..dan itulah keajaiban alQuran yang terungkai akhirnya.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template