ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

tazkir


Bersyukur ditimpa musibah, bersabar dengan anugerah
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Yang Memiliki hati-hati ini, di bawah naungan-Nya tempat berpaut pengharapan. Salawat dan salam atas Rasul junjungan dan para sahabat, tabi' tabi'ien. Manusia yang dijadikan Allah dari setitis air mani, sememangnya kerdil dan lemah sebagaimana secara fitrah, kita memerlukan tempat untuk disandarkan kasih dan pengharapan. Allah telah menjanjikan, segala beban yang ditimpa kepada manusia sesuai dengan upaya dan kesanggupan. Allah telah memberikan peringatan kepada manusia secara hakiki mahupun majazi. Secara jelas atau tersembunyi, secara tersurat ataupun tersirat.

Namun kerana kealpaan manusia berdasarkan perkataan 'nasia' yang bermaksud lupa, mudah sahaja nikmat yang dianugerah Allah kita lenyapkan dek kerana tidak mampu menanggung beban dan ujian dari-Nya.
Andai kita diberi pilihan, sudah tentu kita inginkan yang terbaik. Tetapi kita hanya memanjatkan rasa syukur apabila diberi kehidupan yang baik, dan sabar diluahkan apabila ditimpanya ujian.
Dalam menelusuri stanza dunia penuh penipuan, kita sering dikaburi dengan fatamorgana yang bersifat sementara. Lantaran itu kita seakan sudah diasuh dengan frasa syukur apabila menghadapi kemudahan, dan harus bersabar apabila dalam kesusahan. Hakikatnya, kedua-dua elemen ini tidak boleh dipisahkan. Allah telah berfirman yang mafhumnya, "barangsiapa berjihad ke jalan ku, nescaya Aku berikan hidayah."Sudah tentu jalan jihad tidak mudah yang disangka. Justeru, dalam menghadapi musibah dan duri perjuangan perlunya kita titipkan rasa bersyukur kerana apa yang kita hadapi tidak lebih dari yang dihadapi oleh nabi Allah dahulu. Serta suburkan rasa sabar tatkala kita mendapat kebaikan kerana bimbang kebaikan yang kita perolehi membuatkan kita istidraj, ya'ni nikmat yang melalaikan dari mengingati Allah.

Memetik kata-kata Maryam Jameelah, dahulunya Margaret Marcus, wanita yahudi," Menurut ajaran Islam, hidup ini bukanlah satu perjalanan yang penuh dengan kesenangan, akan tetapi ia adalah satu ujian. Setiap minit kita akan diuji. Allah tidak menjadikan kita untuk bergembira dan bersuka ria, tetapi untuk melihat samada kita berjaya atau gagal dalam ujian yang keputusannya tidak akan diketahui hinggalah hari akhirat"

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template